داروی جدید دیابت نوع 2، Qtrilmet تأییدیه ی اروپا را دریافت کرد

15 نوامبر 2019 - قرصی که ترکیبی از سه نوع داروی مختلف است و برای کنترل دیابت نوع 2، یک بار در روز مصرف می شود، تأییدیه ی اروپا را دریافت کرد. کمیسیون دارویی اروپا اجازه ی استفاده از Qtrilmet ساخت شرکت AstraZeneca را برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 با معیارهای خاص، صادر کرد.

این دارو ترکیبی از متفورمین هیدروکلراید، ساکساگلیپتین و داپاگلیفلوزین است. متفورمین دارویی است که بطور گسترده برای بهبود حساسیت به انسولین تجویز می شود. ساکساگلیپتین (با نام تجاری آنگلیزا) یک داروی مهار کننده دیپپتیدیل پپتیداز -4 (DPP-4) است که این دارو نیز به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. داپاگلیفلوزین با نام تجاری Forxiga ، یک مهار کننده ی کوترانسپورتر سدیم و گلوکز است (SGLT-2) که به کلیه ها کمک می کند تا گلوکز اضافی را از خون خارج کنند.

این داروی ترکیبی در ماه مه در ایالات متحده به تصویب رسید. در ایالات متحده ، این دارو با نام تجاری Qternmet XR  به بازار عرضه می شود. این تأیید بر اساس داده های پنج کارآزمایی صادر گردید که در آنها داروی Qtrilmet عملکرد برتری را در مقایسه با سه داروی رقیب که همچنین داروهای ترکیبی برای دیابت نوع 2 بودند، نشان داد.Qtrilmet ، در مقایسه با درمان همزمان انسولین و متفورمین، برتری ویژه ای را نشان نداد.

این دارو در دو دوز مختلف در دسترس خواهد بود. در یک نوع آن، غلظت متفورمین کمی بالاتر است. هر دو نوع این دارو، قرصهایی با رهاسازی اصلاح شده هستند که می تواند عوارض جانبی را به حداقل برساند.

عوارض جانبی احتمالی شامل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و علائم دستگاه گوارش است. اگر از این دارو در کنار انسولین یا سولفونیل اوره استفاده شود، خطر ابتلا به هیپوگلیسمی افزایش می یابد.

در بیانیه ی هیئت مدیره AstraZeneca گفته شده است: کمیسیون دارویی اروپا، دارویQtrilmet  را برای بهبود كنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ، زمانی که درمان با متفورمین با یا بدون سولفونیل اوره و همچنین آنگلیزا یا Forxiga ، برای کنترل قند خون بیمار کافی نباشد، یا بیمار در حال حاضر با سه داروی متفورمین، اونگلیزا و Forxiga تحت درمان باشد، تایید کرده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/new-type-2-diabetes-drug-qtrilmet-receives-european-approval.html